Destinataris
Són les persones que van tenir una resolució favorable de la prestació complementària per donar continuïtat al pagament del lloguer o la prestació per atendre situacions de pèrdua de l'habitatge, obtingudes a l'empara de la Resolució TES/126/2021, de 15 de gener.
Terminis
La sol·licitud de renovació es pot presentar a partir de 3 mesos abans de la finalització de la prestació inicial concedida. En el cas que aquest període comprengui el mes d'agost, el termini s'ampliarà un mes més.
Documentació
A la informació que hi ha a continuació trobareu marcada amb un asterisc (*) aquella documentació que l’Administració pot consultar directament i que, per tant, no caldrà que el ciutadà presenti, si no denega l'autorització de la seva consulta:
- DNI/TIE/Certificat de Registre de Ciutadans de la Unió Europea de la persona sol·licitant i de tots els membres que integren la unitat de convivència. (*)
- Certificat de convivència actualitzat a la data de presentació de la sol·licitud, que acrediti la residència a l'habitatge de totes les persones que integren la unitat de convivència. (*)
Els certificats de discapacitat o, si s'escau, de mobilitat reduïda que superin el grau del 33% de qualsevol dels membres de la unitat familiar o els certificats de persones amb gran dependència.
Les persones que tinguin reconeguda una pensió de la Seguretat Social per incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o de gran invalidesa o que tinguin reconeguda una pensió de classes passives per jubilació o retir d'incapacitat permanent per al servei o inutilitat, es consideren afectats per una discapacitat en grau igual al 33% a tots els efectes, i el document que acredita aquesta circumstància és la resolució de l'INSS o de classes passives. Per tant, no cal que sol·licitin el reconeixement de discapacitat. (*)
- Certificat cadastral o nota simple del registre de la propietat que acrediti que cap dels membres de la unitat familiar és titular d'un habitatge. (*)
- Informe de vida laboral emès per la Tresoreria de la Seguretat Social, relatiu a la persona sol·licitant i a totes les persones en edat laboral que integren la unitat de convivència. (*)
- En el cas de persones en situació d'atur, certificat de l'oficina de treball acreditatiu de l'import percebut durant els sis últims mesos previs a la presentació de la sol·licitud. (*)
- En el cas de persones pensionistes, certificats emesos pels òrgans pagadors, acreditatius de l'import a percebre durant l'any en curs. (*)
- Declaració responsable de la persona sol·licitant, relativa a si s'han demanat o obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa finalitat, fent constar la relació detallada de les entitats que han concedit els ajuts i la quantitat sol·licitada i obtinguda, si s'escau (inclosa en el formulari de sol·licitud).
- Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa al compliment dels requisits establerts en la resolució (inclosa en el formulari de sol·licitud).
- Informe social emès pels serveis socials municipals d'atenció social primària o especialitzada.
- El contracte de lloguer, de cessió, de sotsarrendament o qualsevol títol jurídic habilitant que n’acrediti l’ocupació.
- En el cas que hi hagi hagut algun canvi en la unitat de convivència, la documentació que ho acrediti (llibre de família, sentència judicial o conveni de separació o divorci o d'altres documents equivalents).
- Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i de cadascun dels membres que integren la unitat de convivència en edat laboral. Els ingressos cal acreditar-los de la manera següent:
- En cas de persones treballadores per compte d'altri, les sis últimes nòmines prèvies a la presentació de la sol·licitud. En el cas que no es puguin aportar totes les nòmines perquè el contracte de treball ha estat formalitzat dins dels sis mesos previs a la presentació de la sol·licitud, s'ha d'aportar el contracte de treball i les nòmines dels mesos que s'han treballat.
- En el cas de treballadors per compte propi, s'ha d'aportar la darrera declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques dels dos darrers trimestres o la declaració del darrer exercici fiscal.
- Sol·licitud de transferència bancària per poder realitzar el pagament de la prestació a nom de la persona sol·licitant, signada per aquesta persona i amb la diligència de conformitat de l'entitat bancària.
- Tots els rebuts de lloguer pagats per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, ingrés en compte o rebut emès per l'administrador o pel propietari, de l'habitatge pel qual se sol·licita la prestació, fins a la data de presentació de la sol·licitud.
- L’Agència de l’Habitatge de Catalunya, les oficines locals d'habitatge, les borses i les entitats que hagin subscrit un conveni amb l’Agència poden sol·licitar, directament o a través de les entitats col·laboradores en la gestió d’aquestes prestacions, documentació complementària per ampliar el seu coneixement sobre la sol·licitud presentada.
Requisits
- Tenir la residència legal a Catalunya
- Acreditar la urgència i l’especial necessitat de la unitat de convivència de la persona sol·licitant aportant un informe socioeconòmic dels serveis socials d’atenció primària o especialitzada, en el qual es proposi l’atorgament de la prestació per aquests motius i perquè la unitat familiar es troba en una de les situacions de risc d’exclusió residencial.
- La persona sol·licitant ha de ser titular d’un contracte de lloguer, d’una cessió d’ús o d’un contracte de sotsarrendament regulat a l’article 8.2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’arrendaments urbans, d’un dret de subrogació sobre un habitatge, d’acord amb els articles 15 i 16 de la Llei 29/1994, o de qualsevol títol jurídic habilitant que n’acrediti l’ocupació.
- Destinar l’habitatge a residència habitual i permanent de la persona sol·licitant.
- Tenir uns ingressos de la unitat de convivència de la persona sol·licitant no superiors a:
- 2 vegades l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) ponderat, en el cas de persones que viuen soles.
- 2,5 vegades l’IRSC ponderat si es tracta d’unitats de convivència de dos membres o més.
Ni 3 vegades l’IRSC ponderat, en el cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència.
La ponderació dels ingressos es farà d’acord amb els coeficients establerts pel Pla per al dret a l’habitatge vigent. Les taules de l’IRSC són les vigents per a cada anualitat, són públiques i es poden consultar al web habitatge.gencat.cat.
- Estar al corrent del pagament de les rendes de lloguer de l’habitatge per al qual se sol·licita la prestació.
- Pagar el lloguer per mitjà de transferència bancària, rebut domiciliat, ingrés en compte o rebut emès per l'administrador de la finca o pel propietari, que acrediti l'efectivitat del pagament, com a mínim a partir del mes següent a la data de presentació de la sol·licitud.
- En tots els casos ha de constar a quina mensualitat correspon el pagament efectuat i, a més a més, en el cas que el sistema de pagament sigui el rebut domiciliat, hi hauran de constar les dades següents: referència, NIF de l'emissor i sufix.
Quantia de la prestació
La prestació es reconeix a partir del mes següent a la data de la resolució favorable i per a dotze mensualitats. Es pot renovar anualment fins a un màxim de vint-i-quatre mesos més, sempre que se sol·liciti la renovació.
L’import de la prestació complementària per a les despeses de fiança i d’accés a l’habitatge en règim de lloguer s’estableix sobre la base de la despesa acreditada, amb un import màxim de 900 euros, i només es pot atorgar una vegada.
Prestació complementària per donar continuïtat en el pagament del lloguer:
L'import de la prestació s'estableix en el 60% de la renda anual de l'habitatge, amb un límit màxim de 2.400 euros anuals per habitatge.
Prestacions per atendre situacions de pèrdua de l'habitatge:
L'import de la prestació s'estableix en el 60% de la renda anual de l'habitatge, amb un límit màxim de 3.600 euros anuals per habitatge.
La prestació es reconeix a partir del mes següent de la finalització del dret de la darrera resolució de concessió.
La prestació es renova per a dotze mensualitats i es pot tornar a renovar per un període màxim de dotze mesos més, sempre que se sol·liciti la renovació.
La renovació de les prestacions s'ha de formalitzar anualment amb la presentació de la sol·licitud a través de qualsevol dels mecanismes o mitjans establerts, acreditant el compliment dels requisits establerts en la Resolució.
Incompatibilitats i Compatibilitats
Aquestes prestacions són incompatibles amb qualsevol altre ajut per al pagament del lloguer que gestioni l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, i amb el cobrament d'altres ajuts, que provinguin de qualsevol Administració o organisme públic per a les mateixes mensualitats del mateix any i que tinguin la mateixa finalitat. Quan les prestacions es destinin a mensualitats diferents, la suma dels imports a percebre en un mateix any natural no pot ser superior a 3.000 euros.
Es pot concedir a una mateixa persona qualsevol de les prestacions que preveu aquesta Resolució, sempre que es destinin a mensualitats diferents i la suma dels imports a percebre en un mateix any natural no superi la quantitat de 3.000 euros.
Pagament de la prestació
El pagament de la prestació es farà per transferència ordinària a la persona sol·licitant un cop hagi acreditat que està al corrent de pagament. L’import es pot fer efectiu en pagaments fraccionats, dins dels dotze mesos següents a la concessió de la prestació.
No poden accedir a aquestes prestacions:
- Les unitats de convivència en què la persona titular del contracte de lloguer o qualsevol altre membre tingui algun dels vincles següents:
- Parentiu per vincle de matrimoni o altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat, fins al segon grau, amb les persones arrendadores.
- Socis o partícips de les entitats que actuïn com a arrendadors.
La persona sol·licitant o qualsevol altre membre de la unitat de convivència que tingui un habitatge en propietat o en usdefruit, llevat que no en disposin de l'ús i gaudi per causa de separació o de divorci o per qualsevol causa aliena a la seva voluntat, o quan l'habitatge resulti inaccessible per raó de la discapacitat del titular o d'algun membre de la unitat de convivència.
No es considera que s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge, i s'ha obtingut per transmissió per causa de mort.
- Les persones usuàries amb títol jurídic habilitant dels habitatges que gestiona l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, directament o mitjançant altres administracions públiques o entitats sense ànim de lucre.
- Les persones que han rebut l'oferta per accedir a un habitatge del parc públic de lloguer i no l'han acceptat, llevat de causa justificada, durant un període de dos anys entre la data de la renúncia i la data de la sol·licitud de l'ajut.
Consulta la resolució aquí.